Training
De kunst van het echt contact maken

Training
De kunst van het echt contact maken

Direct inschrijven
naar boven

Training De kunst van het echt contact maken

Inleiding Actueel Inschrijven

Inleiding

Training De kunst van het echt contact maken

training de kunst van het contact makenDe ander echt zien, accepteren en waarderen draagt bij
aan het
welzijn én leefplezier.

Je neemt graag de tijd voor je cliënten en hebt de wens om oprecht met hen in contact te komen, bijvoorbeeld om te ontdekken wat ze echt nodig hebben. Toch lukt dat jammer genoeg, in alle hectiek van de dag, niet altijd. Echt contact maken hoeft echter geen extra tijd te kosten! Het gaat om verbinding maken met de ander, non-verbaal of met hulp van je eigen stem. Waardoor je beter kunt aansluiten bij de mens achter de cliënt.

In deze ervaringstraining van StudieArena leer je hoe je in verbinding kunt komen en blijven door met een open blik te kijken naar de mens achter de ziekte of beperking. En ontdek je dat gedachten als: ‘ Dat kunnen onze bewoners niet meer’, ‘Ik wil je helpen’ of ‘Je gedrag irriteert me’ in de weg kunnen staan om de ander echt als mens te zien.

Je leert hoe je eigen stemming of onbewuste oordeel soms in de weg kunnen zitten en hoe je deze opzij kunt zetten. Je ervaart wat het effect is van geluid en leert hoe je je (zang)stem kunt gebruiken om af te stemmen op de cliënt, zelfs als deze boos of verdrietig is, of heel erg in een eigen wereld leeft.

Inhoud

Echt contact leren maken is een kwestie van ervaren en doen. Via eenvoudige oefeningen ervaar je zelf hoe een bepaalde manier van contact voelt. Je oefent hoe je je cliënten op een andere manier tegemoet kunnen treden. Er gaat een wereld voor je open!

In de training komen onder meer de volgende onderwerpen aan de orde:

  • Hoe geef je een cliënt de ruimte om leidend te zijn in contact?
  • Hoe ga je oprecht en zorgvuldig om met emoties van cliënten?
  • Afstand, houding, non-verbale communicatie, mimiek en stemgebruik - wat doen deze met cliënten?
  • Waar ligt jouw eigen kracht in het maken van contact?
  • Hoe maak je meer gebruik van geluid en je (zang)stem in de dagelijkse zorg?

Resultaat
Na deze training weet je hoe je oprecht contact kunt maken en hoe je hierbij gebruik kunt maken van geluid en je stem. Je ziet, accepteert en waardeert je cliënt zoals hij of zij op dat moment is. Dit leidt tot minder onrust bij cliënten en het verbetert hun welzijn. Jou geeft het meer voldoening en werkplezier. En je kunt het direct toepassen, zowel in je werk als privé!

Voor wie?
Deze eendaagse training is voor zorgprofessionals die zich inzetten voor mensen met dementie en/of een verstandelijke beperking. De training is voor nieuwsgierige mensen die graag verder gaan in hun zorgrelatie en willen ontdekken hoe zij het welzijn van cliënten kunnen verbeteren.

Datum en locatie
Datum: 21 september 2022
Studieduur: 1 dag
Tijdstip: 09.30-16.30 uur
Locatie: Artishock in Soest
Deelnamekosten: € 250,- (excl. btw) per persoon incl. lunch, koffie/thee en inhoudelijke achtergrondinformatie.

Na afloop van de training ontvang je een deelnamecertificaat.

pieternel_van_amelsvoort_gastspreker_studiearena.pngOver de trainer
Pieternel van Amelsvoort is initiatiefnemer,artistiek leider van Diva Dichtbij en trainer van StudieArena. De ‘Diva’s’ verzorgen intieme optredens voor langdurig zieken die niet zelf naar het theater kunnen. Naast professionele zang brengen zij oprechte persoonlijke aandacht van mens tot mens.

Direct inschrijven >  Download programma >

Incompany training

Wil je deze training volledig op maat voor je team of organisatie? Met nog meer effect in de praktijk? Dan is een incompany training van StudieArena dé oplossing. Wij bieden voor deze training twee verschillende programma's, teweten:

  • 1-daagse training. Opzet van het programma is gelijk aan de bovenstaande informatie. De trainster stemt de training af op de leervragen van de organisatie en de deelnemers.
  • 1,5-daagse training. Naast de trainingsdag, kunnen wij ook een halve dag coaching on-the-job aanbieden. De trainster geeft direct advies op de werkvloer aan de medewerkers hoe zij aan de slag kunnen met meer persoonsgerichte zorg en echt contact maken. De ervaringen uit de praktijk leveren waardevolle inzichten op voor de trainingsdag.

Ik heb interesse voor de incompany training >

Praat mee over dit thema op Twitter en Facebook #StudieArena