W
1
.1 Sociale netwerkversterking
Organisatie en beleid sessie
Hoe zorg je ervoor dat je organisatieprocessen ondersteunend zijn aan de versterking van de cliënt en zijn netwerk? Deze vraag diepen we uit op basis van de jarenlange ervaring van de MEE Plus Groep. Het afstemmen van interne organisatie- en werkprocessen op het cliëntproces wordt steeds crucialer. Bij de inkoop en aanbesteding van maatschappelijke dienstverlening en ondersteuning kunnen organisaties zich hierin onderscheiden. MEE Plus Groep heeft twee boekjes gemaakt met hun leergeschiedenis over de veranderingen in de organisatie. Deze en andere inzichten van de helpen u op weg uw eigen organisatie hierop in te richten.
Annelien Teeuwes, directeur, Hans Blom, bestuurder MEE Plus Groep en
Marjoke Verschelling, adviseur programma Participatie MOVISIE
|
W
2
.1 Sociale netwerkversterking
Aanmelden is helaas in deze ronde niet meer mogelijk.
Organisatie en beleid sessie
Hoe zorg je ervoor dat je organisatieprocessen ondersteunend zijn aan de versterking van de cliënt en zijn netwerk? Deze vraag diepen we uit op basis van de jarenlange ervaring van de MEE Plus Groep. Het afstemmen van interne organisatie- en werkprocessen op het cliëntproces wordt steeds crucialer. Bij de inkoop en aanbesteding van maatschappelijke dienstverlening en ondersteuning kunnen organisaties zich hierin onderscheiden. MEE Plus Groep heeft twee boekjes gemaakt met hun leergeschiedenis over de veranderingen in de organisatie. Deze en andere inzichten van de helpen u op weg uw eigen organisatie hierop in te richten.
Annelien Teeuwes, directeur, Hans Blom, bestuurder MEE Plus Groep en
Marjoke Verschelling, adviseur programma Participatie MOVISIE
|
W
1
.2 Versterking van informele zorg
Operationele sessie
De thuiszorgmedewerker ‘nieuwe stijl’ kijkt met een brede blik naar haar cliënten. Naast de directe zorgvraag worden ook wensen en behoeften op het gebied van onder andere sociaal welbevinden gesignaleerd en in kaart gebracht. De uitvoering van deze wensen liggen niet direct op het pad van de thuiszorgmedewerkers, maar zij kunnen cliënten wel op weg helpen richting hun eigen sociale netwerk, vrijwilligers- en welzijnsorganisaties. Stichting Thuiszorg Midden-Gelderland heeft hier met Vilans een pilot voor uitgevoerd. Samen laten ze u zien wat voor pad ze hebben bewandeld. U gaat zelf ook aan de slag met enkele tools en bekijkt wat u in uw eigen organisatie kunt toepassen.
Inge Oudejans, wijkverpleegkundige STMG en
Wendy van Lier, programmamedewerker Informele Zorg Vilans
|
W
2
.2 Versterking van informele zorg
Operationele sessie
De thuiszorgmedewerker ‘nieuwe stijl’ kijkt met een brede blik naar haar cliënten. Naast de directe zorgvraag worden ook wensen en behoeften op het gebied van onder andere sociaal welbevinden gesignaleerd en in kaart gebracht. De uitvoering van deze wensen liggen niet direct op het pad van de thuiszorgmedewerkers, maar zij kunnen cliënten wel op weg helpen richting hun eigen sociale netwerk, vrijwilligers- en welzijnsorganisaties. Stichting Thuiszorg Midden-Gelderland heeft hier met Vilans een pilot voor uitgevoerd. Samen laten ze u zien wat voor pad ze hebben bewandeld. U gaat zelf ook aan de slag met enkele tools en bekijkt wat u in uw eigen organisatie kunt toepassen.
Inge Oudejans, wijkverpleegkundige STMG en
Wendy van Lier, programmamedewerker Informele Zorg Vilans
|
W
1
.3 Dagbesteding en activering
Organisatie en beleid sessie
De huidige transitie vraagt om nieuwe vormen van activering en arbeidsmatige dagbesteding. Hoe kun je effectief en binnen beperkte budgetten de ontwikkeling en talenten van kwetsbare burgers ondersteunen? Gemeenten en aanbieders van zorg en activering/re-integratie ontwikkelen vele initiatieven, waarbij je ziet dat we werelden van AWBZ, Wmo, werk en inkomen steeds meer met elkaar vervlochten raken. Tijdens de sessie leert u hier aan de hand van goede voorbeelden meer over en verkent u hoe u van idee naar praktijk kunt komen.
Gwen Visser, bedrijfsmanager Tractio,
Sacha van Stoffelen, RVE-manager Pluryn en
Marjet van Houten, senior adviseur programma Participatie MOVISIE
|
W
2
.3 Dagbesteding en activering
Organisatie en beleid sessie
De huidige transitie vraagt om nieuwe vormen van activering en arbeidsmatige dagbesteding. Hoe kun je effectief en binnen beperkte budgetten de ontwikkeling en talenten van kwetsbare burgers ondersteunen? Gemeenten en aanbieders van zorg en activering/re-integratie ontwikkelen vele initiatieven, waarbij je ziet dat we werelden van AWBZ, Wmo, werk en inkomen steeds meer met elkaar vervlochten raken. Tijdens de sessie leert u hier aan de hand van goede voorbeelden meer over en verkent u hoe u van idee naar praktijk kunt komen.
Gwen Visser, bedrijfsmanager Tractio,
Sacha van Stoffelen, RVE-manager Pluryn en
Marjet van Houten, senior adviseur programma Participatie MOVISIE
|
W
1
.4 Andere opzet dagactiviteiten
Organisatie en beleid sessie
Archipel stelt cliënten in staat om samen met een dagbestedingscoach een individueel programma samen te stellen dat past bij de eigen financiële mogelijkheden. Dit kan leiden tot een heel andere organisatie en opzet van dagactiviteiten. Niet meer apart per doelgroep of zorgaanbieder en met veel meer eigen regie voor de cliënt. In deze sessie bekijken we hoe je dagactiviteiten anders kunt opzetten, passend binnen de Wmo-filosofie en tegen lagere kosten.
Hans Hendriks, programmamanager transitieprogramma Cliënt in Regie Archipel Zorggroep en
Rian van der Schoot, senior adviseur Wijkgericht werken Vilans
|
W
2
.4 Andere opzet dagactiviteiten
Organisatie en beleid sessie
Archipel stelt cliënten in staat om samen met een dagbestedingscoach een individueel programma samen te stellen dat past bij de eigen financiële mogelijkheden. Dit kan leiden tot een heel andere organisatie en opzet van dagactiviteiten. Niet meer apart per doelgroep of zorgaanbieder en met veel meer eigen regie voor de cliënt. In deze sessie bekijken we hoe je dagactiviteiten anders kunt opzetten, passend binnen de Wmo-filosofie en tegen lagere kosten.
Hans Hendriks, programmamanager transitieprogramma Cliënt in Regie Archipel Zorggroep en
Beatrijs Jansen, senior programmamedewerker Kwaliteit en Innovatie Chronisch Zieken Vilans
|
W
1
.5 Organisatie van cliënt- en samensturing
Organisatie en beleid sessie
In de nieuwe opzet van langdurige zorg wordt aangestuurd op meer (sturende en uitvoerende) betrokkenheid van cliënten op de vormgeving en uitvoering van de eigen ondersteuning en zorg. De cliënt als medeproducent dus. Daar komt het nodige bij kijken. Want, wat betekent dit voor de cliënten zelf, de medewerkers, managers en het sociale netwerk? En wat zijn de competenties van medewerkers om in zo'n organisatie te werken? Wat zijn de grenzen? Hoe stuur je als manager op de ontwikkeling van medewerkers (en van cliënten) richting meer samensturing? Hier gaan we in deze sessie op in aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Frans Dix, lid raad van toezicht Stichting Jong Actief en voormalig manager dagbesteding SMO Breda en
Anne-Marie van Bergen, senior adviseur programma Sociale Zorg MOVISIE
|
W
2
.5 Organisatie van cliënt- en samensturing
Organisatie en beleid sessie
In de nieuwe opzet van langdurige zorg wordt aangestuurd op meer (sturende en uitvoerende) betrokkenheid van cliënten op de vormgeving en uitvoering van de eigen ondersteuning en zorg. De cliënt als medeproducent dus. Daar komt het nodige bij kijken. Want, wat betekent dit voor de cliënten zelf, de medewerkers, managers en het sociale netwerk? En wat zijn de competenties van medewerkers om in zo'n organisatie te werken? Wat zijn de grenzen? Hoe stuur je als manager op de ontwikkeling van medewerkers (en van cliënten) richting meer samensturing? Hier gaan we in deze sessie op in aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Frans Dix, lid raad van toezicht Stichting Jong Actief en voormalig manager dagbesteding SMO Breda en
Anne-Marie van Bergen, senior adviseur programma Sociale Zorg MOVISIE
|
W
1
.6 Zelfregie en zelfredzaamheid in de praktijk
Operationele sessie
Zelfregie is een fundamenteel (zelfbeschikkings-)recht van iedere burger, dat te allen tijden gerespecteerd en zoveel mogelijk gefaciliteerd dient te worden. Er is een verschil tussen zelfregie en zelfredzaamheid: welke dilemma’s komen professionals daarin tegen? En welke ervaringen hebben ervaringsdeskundigen? We bespreken interventies en gaan oefenen in werken vanuit zelfregie, onder andere aan de hand van het instrument voor professionals: QueZ.
Anouk Poll, adviseur programma Sociale Zorg MOVISIE i.s.m. Chantal Peeters, ervaringsdeskundige en maatschappelijk werker
|
W
2
.6 Zelfregie en zelfredzaamheid in de praktijk
Operationele sessie
Zelfregie is een fundamenteel (zelfbeschikkings-)recht van iedere burger, dat te allen tijden gerespecteerd en zoveel mogelijk gefaciliteerd dient te worden. Er is een verschil tussen zelfregie en zelfredzaamheid: welke dilemma’s komen professionals daarin tegen? En welke ervaringen hebben ervaringsdeskundigen? We bespreken interventies en gaan oefenen in werken vanuit zelfregie, onder andere aan de hand van het instrument voor professionals: QueZ.
Anouk Poll, adviseur programma Sociale Zorg MOVISIE i.s.m. Chantal Peeters, ervaringsdeskundige en maatschappelijk werker
|
W
1
.7 Wijkarrangementen en wijkteams
Organisatie en beleid sessie
Wat is nodig om de ondersteuning en zorg dichtbij huis te arrangeren? In Venlo zijn wijkteams actief, die zich richten op vraagverheldering en die de toegangspoort vormen tot ondersteuning en zorg vanuit de Wmo en AWBZ sámen. De professional bekijkt met wijkbewoners en hun sociale netwerk wat een samenhangende oplossing is; wat kunnen mensen nog zelf, waar is ondersteuning nodig en wie kan deze geven. Het doel is de wijkteams 3D proof te maken; Venlo beschikt verder over een buurtwerkbedrijf, de samenwerking met informele buurtnetwerken wordt geïntensiveerd en wijkvoorzieningen ondergaan de omslag naar ‘huizen van de wijk’. Tijdens deze sessie gaan we in op de meerwaarde van een samenhangend wijkarrangement en reflecteert u vervolgens op uw eigen en elkaars praktijk.
Selma Nijhof, implementatiemanager sociale wijkteams gemeente Venlo en
Hilde van Xanten, senior adviseur programma Sociale Zorg MOVISIE
|
W
2
.7 Wijkarrangementen en wijkteams
Organisatie en beleid sessie
Wat is nodig om de ondersteuning en zorg dichtbij huis te arrangeren? In Venlo zijn wijkteams actief, die zich richten op vraagverheldering en die de toegangspoort vormen tot ondersteuning en zorg vanuit de Wmo en AWBZ sámen. De professional bekijkt met wijkbewoners en hun sociale netwerk wat een samenhangende oplossing is; wat kunnen mensen nog zelf, waar is ondersteuning nodig en wie kan deze geven. Het doel is de wijkteams 3D proof te maken; Venlo beschikt verder over een buurtwerkbedrijf, de samenwerking met informele buurtnetwerken wordt geïntensiveerd en wijkvoorzieningen ondergaan de omslag naar ‘huizen van de wijk’. Tijdens deze sessie gaan we in op de meerwaarde van een samenhangend wijkarrangement en reflecteert u vervolgens op uw eigen en elkaars praktijk.
Selma Nijhof, implementatiemanager sociale wijkteams gemeente Venlo en
Hilde van Xanten, senior adviseur programma Sociale Zorg MOVISIE
|
W
1
.8 Wijkgericht werken, ontwikkelingen en competenties
Operationele sessie
De functie van wijkverpleegkundige is door de jaren heen veranderd. De huidige ontwikkelingen vragen weer een heel nieuwe rol; een rol die veel meer gericht is op preventie, waarbij de wijkverpleegkundige een cruciale spilfunctie vervult en verbinding creëert tussen de verschillende zorgverleners op wijkniveau. Het project de Zichtbare Schakel is een mooi voorbeeld van hoe de wijkverpleegkundige op verschillende manieren, passend bij de karakteristieken van een wijk gepositioneerd kan worden. Deze sessie leert u meer over welke competenties de huidige ontwikkelingen vragen en de uitdagingen die er liggen voor de toekomst.
Marja Rademakers, wijkverpleegkundige Amstelring Thuiszorg,
Huub Sibbing, docent HBO-V Haagse Hogeschool en
Barbara de Groen, senior programmamedewerker Chronisch Zieken Vilans
|
|
W
1
.9 Effectief en creatief kantelen
Organisatie en beleid sessie
De nieuwe (maatschappelijke) vraagstukken die het gevolg zijn van de transitie in de zorg zijn op inhoud, beleid en besturing domein overstijgend. Organisaties moeten leren los van de eigen grenzen effectiever te gaan (samen)werken. Nieuwe vormen van partnerschap (creatieve allianties) zijn er dan nodig, maar welke (rand)voorwaarden vraagt dit van de partners. Op welke wijze kunnen de partners inzicht krijgen op de impact die hun samenwerking heeft op de maatschappelijke vraagstukken.
Hans Vos, gebiedsdirecteur ZZG zorggroep en
Carolien de Jong, directeur VestAdvies en bestuurslid Eropaf!
|
W
2
.9 Effectief en creatief kantelen
Organisatie en beleid sessie
De nieuwe (maatschappelijke) vraagstukken die het gevolg zijn van de transitie in de zorg zijn op inhoud, beleid en besturing domein overstijgend. Organisaties moeten leren los van de eigen grenzen effectiever te gaan (samen)werken. Nieuwe vormen van partnerschap (creatieve allianties) zijn er dan nodig, maar welke (rand)voorwaarden vraagt dit van de partners. Op welke wijze kunnen de partners inzicht krijgen op de impact die hun samenwerking heeft op de maatschappelijke vraagstukken.
Hans Vos, gebiedsdirecteur ZZG zorggroep en
Carolien de Jong, directeur VestAdvies en bestuurslid Eropaf!
|
|
W
2
.10 Rol van de manager in het nieuwe werken
Organisatie en beleid sessie
De Raad voor de Volksgezondheid & Zorg (juni 2013) stelt dat cliënten nog steeds onvoldoende invloed hebben op de zorg, terwijl zij dit wel graag willen. Dit is niet alleen een probleem voor de individuele cliënt, maar ook een maatschappelijk probleem, omdat het ondoelmatige ondersteuning en zorg in de hand werkt. Meer participatie van de cliënt blijkt bovendien de arbeidssatisfactie van medewerkers te verhogen. Welke rol speelt de rol van de (operationele) manager in deze vorm van het nieuwe werken? In deze inspiratiesessie krijgt u aan de hand van de bedrijfsvoeringsmodellen, MoVermodel en OERplanner, handvatten voor meer vraaggestuurde en doelmatige zorg.
Dr. Lineke Verkooijen, lector Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg Hogeschool Windesheim Flevoland en grondlegger van het model ‘Ondersteuning Eigen Regievoering’ en
Trea van der Wijk, adviseur Passie voor Zorg
|
|
W
2
.11 Nieuwe ondersteuningsmethodieken
Operationele sessie en organisatie en beleid sessie
Mensen met een zorgvraag blijven steeds langer thuis wonen. De manier waarop we denken over zorg en ondersteuning is erg aan het veranderen: we willen meer kijken naar wat mensen nog wel kunnen doen (voor elkaar) in plaats van wat ze niet kunnen. Ook is er minder geld. Het moet dus anders, maar hoe krijgen we dat voor elkaar? In de praktijk blijkt het lastig om los van het bestaande te komen. Zorgbalans en Vilans zijn, samen met bewoners, vrijwilligers en een aantal andere organisaties een wijkpilot gestart, waarin ze verschillende methoden uitproberen om tot vernieuwing te komen. Bijvoorbeeld de scenario-, greenfield- en appreciative inquiry methode. In deze sessie gaat u actief met deze methodieken aan de slag.
Inge Veenstra, manager Frontoffice Zorgbalans en
Lidewij Vat, adviseur Kwaliteit en Innovatie Ouderenzorg en Chronisch Zieken Vilans
|