Landelijk Congres
Lerend vermogen van mensen met dementie
Vergroten zelfredzaamheid en kwaliteit van leven.
StudieArena en zorginnovatiebureau DAZ organiseerden in samenwerking met het AlzheimerCentrum Nijmegen en het lectoraat Psychogeriatrie van De Haagse Hogeschool op 18 juni 2012 het landelijk congres: Lerend vermogen van mensen met dementie. Een programma waarin de praktische toepassing van leren bij mensen met dementie centraal stond. Dit congres vond plaats in 't Klooster in Amersfoort. Het congres was de derde editie, meer dan 600 deelnemers hebben kennis gemaakt met dit boeiende thema.
Met speciale aandacht ging uit naar:
- Leervaardigheden bij mensen met dementie.
- Verschillende vormen van leren thuis en intramuraal.
- Aanspreken van lerend vermogen als werkwijze voor zorgverleners en mantelzorgers.
- Zelfredzaamheid en kwaliteit van leven van mensen met dementie
- Inspirerende praktijkvoorbeelden rond (probleem)gedrag, moderne hulpmiddelen, bewegen, de organisatie en de inrichting van de zorg.
Alle deelnemers ontvangen een gratis exemplaar van het boek '(Op)nieuw geleerd, oud gedaan'!
Inleiding
Dementie is een ingewikkeld en ingrijpend ziektebeeld. Het gaat gepaard met geheugenverlies, lichamelijke gebreken en gedrags- en karakterverandering. Deze verschijnselen beïnvloeden de kwaliteit van leven. Niet alleen van betrokkenen zelf, maar ook van familieleden, vrienden en bekenden.
Het is bij velen onbekend dat mensen met dementie nog van alles kunnen leren. Dit lerend vermogen van mensen met dementie kan helaas het verslechteringsproces niet omkeren of tegenhouden. Wel kan het lerend vermogen ertoe bijdragen dat het ziekteproces hanteerbaarder wordt en de kwaliteit van leven van alle betrokkenen toeneemt.
Dit leren gaat wel anders dan bij mensen zonder dementie. Deskundigen hebben het vooral over ‘foutloos leren’. Aansluiten bij het bestaande gedragsrepertoire, kleine stapjes maken, consequent de juiste hulp bieden, continue voordoen hoe iets wel kan en vermijden van fouten staan centraal bij het leren van mensen met dementie. Ook andere leervormen kunnen worden ingezet. Het lerend vermogen blijkt in alle fasen van het ziekteproces nog aanwezig te zijn, rekening houdend met die desbetreffende fase.
Omdat vrijwel alle familieleden en zorgverleners niet weten dat mensen met dementie nog een lerend vermogen hebben, zijn zij sterk geneigd om veel handelingen uit handen te nemen. Maar dat is lang niet altijd nodig en wenselijk. Door gebruik te maken van het lerend vermogen hoeven zij dit minder te doen. Dat scheelt zorgverleners en familie werk en belasting en levert de persoon met dementie veel meer eigenwaarde op.
Programma
Wij boden een gevarieerd congresprogramma, met inleidingen over het geheugen en lerend vermogen bij dementie en methoden hoe u het lerend vermogen in verschillende situaties kunt aanspreken. Naast het plenaire programma hadden de deelnemers de keuze uit 2 themasessies en ging men aan de slag met praktijkcasuïstiek.
Naast het congresprogramma is er ook een boek over dit thema uitgebracht, getiteld: '(Op)nieuw geleerd, oud gedaan'. Een uitgave waarin het lerend vermogen van mensen met dementie centraal staat. Alle deelnemers ontvingen na afloop van het congres een gratis exemplaar! Meer informatie over het boek en de auteurs treft u aan op: www.opnieuwgeleerdoudgedaan.nl.
Kortom, het was wederom een uniek en inspirerend programma voor iedereen die de zorg voor mensen met dementie wil verbeteren en kennis wilde maken met de mogelijkheden van het lerend vermogen van mensen met dementie.
Accreditatie
Voor dit congres is accreditatie aangevraagd bij enkele beroepsverenigingen, te weten:
- 5,5 punten - Vereniging voor Ergotherapeuten (via Stichting ADAP)
- 5 punten - Verenso, vereniging van specialisten ouderengeneeskunde en sociaal geriaters (Accreditatie Bureau Cluster 1)
- 6 punten - De Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie in de Geriatrie (NVFG)
- 6 punten - Koninklijk Nederlands Genootschap Fysiotherapie (KNGF)