Landelijk Congres
Lerend vermogen van mensen met dementie
Vergroten zelfredzaamheid en kwaliteit van leven.
Let op, voor dit congres is zeer veel belangstelling. Besloten is het congresprogramma te herhalen op 20 juni 2011.
StudieArena en zorginnovatiebureau DAZ organiseerden in samenwerking met Alzheimer Centrum Nijmegen en het lectoraat Psychogeriatrie van De Haagse Hogeschool op 12 mei 2011 het landelijke congres: Lerend vermogen van mensen met dementie over de praktische toepassing van leren bij mensen met dementie. Dit congres vond plaats in 't Klooster in Amersfoort.
Met speciale aandacht voor:
- Leervaardigheden bij mensen met dementie.
- Verschillende vormen van leren thuis en intramuraal.
- Aanspreken van lerend vermogen als werkwijze voor zorgverleners en mantelzorgers.
- Zelfredzaamheid en kwaliteit van leven van mensen met dementie
- Inspirerende praktijkvoorbeelden rond (probleem)gedrag, moderne hulpmiddelen, bewegen, activiteiten en de inrichting van de zorg.
Alle deelnemers ontvingen een gratis exemplaar van het boek '(Op)nieuw geleerd, oud gedaan'!
Inleiding
Dementie is een ingewikkeld en ingrijpend ziektebeeld. Het gaat gepaard met geheugenverlies, lichamelijke gebreken en gedrags- en karakterverandering. Deze verschijnselen beïnvloeden de kwaliteit van leven. Niet alleen van betrokkenen zelf, maar ook van familieleden, vrienden en bekenden.
Het is bij velen onbekend dat mensen met dementie nog van alles kunnen leren. Dit lerend vermogen van mensen met dementie kan helaas het verslechteringsproces niet omkeren of tegenhouden. Wel kan het lerend vermogen ertoe bijdragen dat het ziekteproces hanteerbaarder wordt en de kwaliteit van leven van alle betrokkenen toeneemt.
Dit leren gaat wel anders dan bij mensen zonder dementie. Deskundigen hebben het vooral over ‘foutloos leren’. Aansluiten bij het bestaande gedragsrepertoire, kleine stapjes maken, consequent de juiste hulp bieden, continue voordoen hoe iets wel kan en vermijden van fouten staan centraal bij het leren van mensen met dementie. Ook andere leervormen kunnen worden ingezet. Het lerend vermogen blijkt in alle fasen van het ziekteproces nog aanwezig te zijn, rekening houdend met die desbetreffende fase.
Omdat vrijwel alle familieleden en zorgverleners niet weten dat mensen met dementie nog een lerend vermogen hebben, zijn zij sterk geneigd om veel handelingen uit handen te nemen. Maar dat is lang niet altijd nodig en wenselijk. Door gebruik te maken van het lerend vermogen hoeven zij dit minder te doen. Dat scheelt zorgverleners en familie werk en belasting en levert de persoon met dementie veel meer eigenwaarde op.
Programma
Wij boden de deelnemers een gevarieerd congresprogramma, met inleidingen over het geheugen en lerend vermogen bij dementie en methoden hoe zij het lerend vermogen in verschillende situaties kunt aanspreken. Naast het plenaire programma kon men kiezen uit 2 themasessies en ging men aan de slag met praktijkcasuïstiek.
Het programma werd afgesloten met de officiële boekpresentatie '(Op)nieuw geleerd, oud gedaan'. Een uitgave waarin het lerend vermogen van mensen met dementie centraal staat. Alle deelnemers ontvangen na afloop van het congres een gratis exemplaar! Meer informatie over het boek en de auteurs treft u aan op: www.opnieuwgeleerdoudgedaan.nl.
Kortom, het was een uniek en inspirerend programma voor iedereen die de zorg voor mensen met dementie wil verbeteren en kennis wil maken met de mogelijkheden van het lerend vermogen van mensen met dementie.
Accreditatie
Voor dit congres is accreditatie aangevraagd bij de volgende beroepsverenigingen:
- 6 punten - Vereniging voor Ergotherapeuten (via Stichting ADAP)
- 5 punten - Verenso, vereniging van specialisten ouderengeneeskunde en sociaal geriaters (Accreditatie Bureau Cluster 1)
- 6 punten - De Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie in de Geriatrie (NVFG)
- 6 punten - Koninklijk Nederlands Genootschap Fysiotherapie (KNGF)
- 3 punten - Federatie van Gezondheidspsychologen (FGzP) voor de vakgroepen Klinische psychologie en Klinische neuropsychologie
- 2 punten - Federatie Vaktherapeutische beroepen (FVB)