1
.1 Probleem- of signaalgedrag?
(vol)
Sessie 1.1 * Probleem- of signaalgedrag?
Cliënten hebben vaak andere communicatie middelen tot hun beschikking dan wij, zorgprofessionals. Zij kunnen niet altijd hun verdriet, angsten, woede of wensen verwoorden zoals wij wellicht doen. Dit resulteert vaak in zogenoemd ‘negatief aandacht’ vragen. In deze sessie ga je, aan de hand van praktijkvoorbeelden, aan de slag met mogelijke signalen achter dit gedrag en jouw, vaak onbewuste, rol daarin.
Geert Bettinger, trainer/coach en auteur ‘Door stil te staan kom je verder’ en CCE consulent
|
2
.1 Probleem- of signaalgedrag?
(vol)
Sessie 2.1 * Probleem- of signaalgedrag?
Cliënten hebben vaak andere communicatie middelen tot hun beschikking dan wij, zorgprofessionals. Zij kunnen niet altijd hun verdriet, angsten, woede of wensen verwoorden zoals wij wellicht doen. Dit resulteert vaak in zogenoemd ‘negatief aandacht’ vragen. In deze sessie ga je, aan de hand van praktijkvoorbeelden, aan de slag met mogelijke signalen achter dit gedrag en jouw, vaak onbewuste, rol daarin.
Geert Bettinger, trainer/coach en auteur ‘Door stil te staan kom je verder’ en CCE consulent
|
3
.1 Stemmingsmanagement
(vol)
Sessie 3.1 * Stemmingsmanagement
Het welbevinden van de cliënt hangt samen met mogelijke ontsporing van gedrag. Hoe bewaak je het welbevinden? Hoe kun je stress en stemmingswisseling zien aankomen en daar adequaat op reageren? Vroegtijdige herkenning van gedrag dat dreigt te ontsporen biedt de mogelijkheid om preventief te handelen. Maar hoe doe je dat?
Ingrid Rehmann, GZ-psycholoog Stichting Land van Horne Dienst Behandeling en CCE-consulent
|
4
.1 Stemmingsmanagement
Sessie 4.1 * Stemmingsmanagement
Het welbevinden van de cliënt hangt samen met mogelijke ontsporing van gedrag. Hoe bewaak je het welbevinden? Hoe kun je stress en stemmingswisseling zien aankomen en daar adequaat op reageren? Vroegtijdige herkenning van gedrag dat dreigt te ontsporen biedt de mogelijkheid om preventief te handelen. Maar hoe doe je dat?
Ingrid Rehmann, GZ-psycholoog Stichting Land van Horne Dienst Behandeling en CCE-consulent
|
1
.2 Invloed van omgevingsprikkels
(vol)
Sessie 1.2 * Invloed van omgevingsprikkels
Als je inspeelt op de prikkelverwerking van de bewoner, vertoont hij minder ongeremd- en roepgedrag. Soms is dat door het toevoegen of juist vermijden van prikkels. Factoren uit de omgeving zoals geluid, licht en inrichting hebben invloed op het gedrag van de cliënt. Deze sessie maakt je bewust van die prikkels die onstaan door jouw handelen of aanwezig zijn in de directe leefomgeving.
Robert de Hoog, specialist Sensorische informatieverwerking, Prikkelcoach en CCE consulent
|
2
.2 Invloed van omgevingsprikkels
(vol)
Sessie 2.2 * Invloed van omgevingsprikkels
Als je inspeelt op de prikkelverwerking van de bewoner, vertoont hij minder ongeremd- en roepgedrag. Soms is dat door het toevoegen of juist vermijden van prikkels. Factoren uit de omgeving zoals geluid, licht en inrichting hebben invloed op het gedrag van de cliënt. Deze sessie maakt je bewust van die prikkels die onstaan door jouw handelen of aanwezig zijn in de directe leefomgeving.
Robert de Hoog, specialist Sensorische informatieverwerking, Prikkelcoach en CCE consulent
|
3
.2 Omgaan met angst en onrust bij dementie
(vol)
Sessie 3.2 * Omgaan met angst en onrust bij dementie
Onrust en angst komen veel voor bij mensen met dementie. Dit kan zich uiten in verwardheid, loopdrang, in zichzelf praten en herhalen van handelingen. Wat is de aanleiding tot deze angst en onrust en hoe kun jij ermee omgaan? Een sessie waarin je praktijksituaties krijgt voorgespiegeld, die je prikkelen tot een reactie.
Dorry Stuij, trainer en adviseur Andere kijk op zorg
|
4
.2 Omgaan met angst en onrust bij dementie
(vol)
Sessie 4.2 * Omgaan met angst en onrust bij dementie
Onrust en angst komen veel voor bij mensen met dementie. Dit kan zich uiten in verwardheid, loopdrang, in zichzelf praten en herhalen van handelingen. Wat is de aanleiding tot deze angst en onrust en hoe kun jij ermee omgaan? Een sessie waarin je praktijksituaties krijgt voorgespiegeld, die je prikkelen tot een reactie.
Dorry Stuij, trainer en adviseur Andere kijk op zorg
|
1
.3 De Keerzijde van afhankelijkheid
Sessie 1.3 * De Keerzijde van afhankelijkheid
Hoe ervaart een zorgvrager onze zorg? Zijn wij ons wel bewust van het effect van ons gedrag? Wat gebeurt er met jou wanneer de regie van je leven overgenomen wordt? In deze confronterende sessie ervaar je zelf hoe het is om in een afhankelijkheidspositie te verkeren en welk gedrag dit bij jou uitlokt.
Lieke du Bois, eigenaar en trainer i.s.m. team De Keerzijde
|
2
.3 De Keerzijde van afhankelijkheid
(vol)
Sessie 2.3 * De Keerzijde van afhankelijkheid
Hoe ervaart een zorgvrager onze zorg? Zijn wij ons wel bewust van het effect van ons gedrag? Wat gebeurt er met jou wanneer de regie van je leven overgenomen wordt? In deze confronterende sessie ervaar je zelf hoe het is om in een afhankelijkheidspositie te verkeren en welk gedrag dit bij jou uitlokt.
Lieke du Bois, eigenaar en trainer i.s.m. team De Keerzijde
|
3
.3 Psychomotorische begeleiding bij complex gedrag
Sessie 3.3 * Psychomotorische begeleiding bij complex gedrag
De meeste mensen zijn verbaal ingesteld. Maar wat als je je gevoelens en wensen moeilijk of niet kunt verwoorden? Dat kan lastig en frustrerend zijn en zich bij de cliënt zelfs uiten in complex gedrag. Hoe kan je bewegen inzetten om je bewoner te helpen zich te uiten? Psychomotorische begeleiding kan hier een belangrijke rol spelen. Tijdens deze ervaringssessie krijg je de handvatten hoe dit in de dagelijkse zorg toe te passen
Anneke van der Kamp, psychomotorisch therapeut en beweegcoach Attent
|
4
.3 Psychomotorische begeleiding bij complex gedrag
(vol)
Sessie 4.3 * Psychomotorische begeleiding bij complex gedrag
De meeste mensen zijn verbaal ingesteld. Maar wat als je je gevoelens en wensen moeilijk of niet kunt verwoorden? Dat kan lastig en frustrerend zijn en zich bij de cliënt zelfs uiten in complex gedrag. Hoe kan je bewegen inzetten om je bewoner te helpen zich te uiten? Psychomotorische begeleiding kan hier een belangrijke rol spelen. Tijdens deze ervaringssessie krijg je de handvatten hoe dit in de dagelijkse zorg toe te passen
Anneke van der Kamp, psychomotorisch therapeut en beweegcoach Attent zorg en behandeling
|
1
.4 Contact maken zonder oordeel
(vol)
Sessie 1.4 * Contact maken zonder oordeel
In contact met je bewoner neem je onbewust vaak je oordeel mee, bijvoorbeeld: ‘ik vind je zielig’ of ‘ik wil je helpen’ of ‘ik ben bang voor je’. Hoe kan je dit oordeel opzij zetten en echt afstemmen? Als je jezelf openstelt en de ander echt ziet en accepteert zal je zien dat er ruimte komt voor een heel ander contact. Mogelijk kan onbegrepen gedrag, irritatie of frustratie plaats maken voor begrip. Probeer maar!
Pieternel van Amelsvoort, musicus en zangpedagoog en initiatiefnemer Diva Dichtbij
|
2
.4 Contact maken zonder oordeel
Sessie 2.4 * Contact maken zonder oordeel
In contact met je bewoner neem je onbewust vaak je oordeel mee, bijvoorbeeld: ‘ik vind je zielig’ of ‘ik wil je helpen’ of ‘ik ben bang voor je’. Hoe kan je dit oordeel opzij zetten en echt afstemmen? Als je jezelf openstelt en de ander echt ziet en accepteert zal je zien dat er ruimte komt voor een heel ander contact. Mogelijk kan onbegrepen gedrag, irritatie of frustratie plaats maken voor begrip. Probeer maar!
Pieternel van Amelsvoort, musicus en zangpedagoog en initiatiefnemer Diva Dichtbij
|
3
.4 Jouw rol in de dynamiek van de huiskamer
Sessie 3.4 * Jouw rol in de dynamiek van de huiskamer
Eén bewoner met complex gedrag kan jou en de hele groep ontregelen. Soms gaat er onevenredig veel energie naar de bewoner met verstorend gedrag, ten koste van de andere bewoners. Wat vraagt dit van jou en je team? Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw cliënten zich prettig voelen in de huiskamer?
Gerben Bergsma, zelfstandig adviseur, verpleegkundig expert GGZ en CCE consulent
|
4
.4 Jouw rol in de dynamiek van de huiskamer
Sessie 4.4 * Jouw rol in de dynamiek van de huiskamer
Eén bewoner met complex gedrag kan jou en de hele groep ontregelen. Soms gaat er onevenredig veel energie naar de bewoner met verstorend gedrag, ten koste van de andere bewoners. Wat vraagt dit van jou en je team? Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw cliënten zich prettig voelen in de huiskamer?
Gerben Bergsma, zelfstandig adviseur, verpleegkundig expert GGZ en CCE consulent
|
1
.5 Shantala en Haptonomie
(vol)
Sessie 1.5 * Shantala en Haptonomie
Bij kwetsbare bewoners ben je vaak aangewezen op non-verbale benaderingswijzen. Dit is, mede door hoge werkdruk, niet altijd makkelijk te realiseren, terwijl het juist zo belangrijk is de cliënt respectvol en rustig te bejegenen. Haptonomie en Shantala dragen bij aan een mooi contactmoment met de cliënt en kunnen het gedrag op een positieve manier beïnvloeden. Marca leert je aantal praktische vaardigheden die je gelijk in de dagelijkse zorg kunt toepassen.
Marca van den Broek, bewegingsagoog en docent Shantalamassage ORO
|
2
.5 Aandacht voor persoonlijke ruimte
(vol)
Sessie 2.5 * Aandacht voor persoonlijke ruimte
Persoonlijke ruimte is het territorium dat je altijd met je mee neemt. Als zorgprofessional werk je continue in de persoonlijke en soms zelfs intieme ruimte van je cliënt. Dit kan leiden tot onbegrepen en zelfs agressief gedrag. Ervaar jouw persoonlijke ruimte en oefen met werken in het territorium van jouw cliënten.
Bartho Martens, trainer Dreigend en Destructief Gedrag B-loont
|
3
.5 Gedragsdeskundige als coach
Sessie 3.5 * Gedragsdeskundige als coach
Jij als gedragsdeskundige hebt veel ervaring in jouw vakgebied over het behandelen en omgaan met (complex) gedrag. Het is belangrijk deze kennis uit te dragen, zodat de directe zorgverleners deze kennis in de dagelijkse zorg kunnen toepassen. Ontdek hoe je kunt schakelen tussen jouw rol als inhoudelijk expert en coach voor je omgeving.
Irma van der Vegt, zorgconsulent en coach Zorgadviesbureau van der Vegt
|
4
.5 Gedragsdeskundige als coach
(vol)
Sessie 4.5 * Gedragsdeskundige als coach
Jij als gedragsdeskundige hebt veel ervaring in jouw vakgebied over het behandelen en omgaan met (complex) gedrag. Het is belangrijk deze kennis uit te dragen, zodat de directe zorgverleners deze kennis in de dagelijkse zorg kunnen toepassen. Ontdek hoe je kunt schakelen tussen jouw rol als inhoudelijk expert en coach voor je omgeving.
Irma van der Vegt, zorgconsulent en coach Zorgadviesbureau van der Vegt
|
1
.6 Levensverhaal en verklaren van complex gedrag
(vol)
Sessie 1.6 * Levensverhaal en verklaren van complex gedrag
Gebeurtenissen uit het verleden van een cliënt kunnen bepalend zijn voor het gedrag in het hier en nu. Hoe krijg je het levensverhaal van jouw bewoners in beeld en hoe kan je dit in je dagelijkse werk benutten? Een interactieve sessie aan de hand van de levensgeschiedenis van Grietje.
Jorinde van Diest, psycholoog Coloriet CCE casemanager i.s.m. Grietje
|
2
.6 Probleemgedrag begrijpen met Team-Up
(vol)
Sessie 2.6 * Probleemgedrag begrijpen met Team-Up
Verzorgenden herkennen in hun dagelijkse praktijk probleemgedrag bij dementie, maar weten niet altijd wat de onderliggende oorzaak ervan is. Waarom gedraagt een cliënt zich zo? En hoe kun je ermee omgaan? Met Team-up behandel je aan de hand van een e-learning gezamenlijk een casuïstiek over een bepaald onderwerp. Door gezamenlijk op zoek te gaan naar onderliggende factoren van probleemgedrag ontdek je nieuwe interventies die je direct in de praktijk kunt toepassen. Ga zelf aan de slag met Team-up!
Catrien Aarnoudse en Simone de Kok, casemanagers CCE
|
3
.6 Nachtelijke onrust en inzet van muziek
Sessie 3.6 * Nachtelijke onrust en inzet van muziek
Nachtelijke onrust komt veel voor in de laatste levensfase. Muziek kan hier een belangrijke rol spelen, vooral als je weet wat de voorkeursmuziek van je cliënt is. Veel cliënten zijn echter niet goed in staat om hun persoonlijke voorkeuren verbaal aan te geven. Welke muziek past en wanneer en hoe zet je het in? Leer meer over nachtelijke onrust en ga zelf aan de slag met muziek!
Annemieke Raven-de Vries, muziektherapeute Woonzorg Flevoland
|
4
.6 Zien doe je met je hersens!
Sessie 4.6 * Zien doe je met je hersens!
Cliënten kunnen problemen hebben met zien doordat de hersenen niet meer goed in staat zijn te begrijpen wat de ogen waarnemen. Ervaar zelf welke rol onze hersenen spelen bij het zien. En hoe moeilijk het zien kan zijn als je hersenen in de war gebracht worden.
Greetje Koevoets, specialist Visuele problemen door dementie Bartimeus
|
|
|
3
.7 Aandacht voor intimiteit en seksualiteit
Sessie 3.7 * Aandacht voor intimiteit en seksualiteit
Intimiteit is een vereiste om je gelukkig te voelen. Intimiteit en seksualiteit zijn menselijke basisbehoeften die niet verdwijnen. Jong of oud, mooi of lelijk, gezond of ziek. Die behoefte kan worden geuit in woord of gedrag. Hoe (h)erken je dit als zorgverlener en hoe maak je zo’n door taboe omgeven onderwerp bespreekbaar?
Ingrid van Kempen, GZ-psycholoog en seksuoloog BrabantZorg
|
4
.7 Probleemgedrag begrijpen met Team-Up
(vol)
Sessie 4.7 * Probleemgedrag begrijpen met Team-Up
Verzorgenden herkennen in hun dagelijkse praktijk probleemgedrag bij dementie, maar weten niet altijd wat de onderliggende oorzaak ervan is. Waarom gedraagt een cliënt zich zo? En hoe kun je ermee omgaan? Met Team-up behandel je aan de hand van een e-learning gezamenlijk een casuïstiek over een bepaald onderwerp. Door gezamenlijk op zoek te gaan naar onderliggende factoren van probleemgedrag ontdek je nieuwe interventies die je direct in de praktijk kunt toepassen. Ga zelf aan de slag met Team-up!
Catrien Aarnoudse en Simone de Kok, casemanagers CCE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|