1
.1 Alles is bewegen
Alles is bewegen
Bewegen en activeren kan je gedurende de hele dag doen. Het is daarbij niet alleen belangrijk de cliënten te motiveren, maar vooral om veel plezier met elkaar te maken. In deze sessie is aandacht voor hoe je dit vorm kunt vormgeven en welke hulpmiddelen je daarbij kunt inzetten.
Azmi Alubeid - bewegingsagoog
|
2
.1 Alles is bewegen
Alles is bewegen
Bewegen en activeren kan je gedurende de hele dag doen. Het is daarbij niet alleen belangrijk de cliënten te motiveren, maar vooral om veel plezier met elkaar te maken. In deze sessie is aandacht voor hoe je dit vorm kunt vormgeven en welke hulpmiddelen je daarbij kunt inzetten.
Azmi Alubeid - bewegingsagoog
|
3
.1 Alles is bewegen
Alles is bewegen
Bewegen en activeren kan je gedurende de hele dag doen. Het is daarbij niet alleen belangrijk de cliënten te motiveren, maar vooral om veel plezier met elkaar te maken. In deze sessie is aandacht voor hoe je dit vorm kunt vormgeven en welke hulpmiddelen je daarbij kunt inzetten.
Azmi Alubeid - bewegingsagoog
|
1
.2 Bejegening en echt contact maken
Bejegening en echt contact maken
Door aanraking kan je mooie contactmomenten creëren en de stemming op een positieve manier beïnvloeden. Bij meer kwetsbare cliënten ben je dan vaak aangewezen op non-verbale benaderingswijzen en een rustige en respectvolle bejegening. Zodat jouw cliënt zich gezien voelt, zijn omgeving als veiliger ervaart en je zo een positieve bijdrage kunt leveren aan zijn of haar welzijn. In deze sessie krijg je praktische handvatten vanuit de Haptonomie en Shantala.
Marca van den Broek - bewegingstherapeut & docent Shantala Speciale Zorg
|
2
.2 Bejegening en echt contact maken
Bejegening en echt contact maken
Door aanraking kan je mooie contactmomenten creëren en de stemming op een positieve manier beïnvloeden. Bij meer kwetsbare cliënten ben je dan vaak aangewezen op non-verbale benaderingswijzen en een rustige en respectvolle bejegening. Zodat jouw cliënt zich gezien voelt, zijn omgeving als veiliger ervaart en je zo een positieve bijdrage kunt leveren aan zijn of haar welzijn. In deze sessie krijg je praktische handvatten vanuit de Haptonomie en Shantala.
Marca van den Broek - bewegingstherapeut & docent Shantala Speciale Zorg
|
3
.2 Bejegening en echt contact maken
Bejegening en echt contact maken
Door aanraking kan je mooie contactmomenten creëren en de stemming op een positieve manier beïnvloeden. Bij meer kwetsbare cliënten ben je dan vaak aangewezen op non-verbale benaderingswijzen en een rustige en respectvolle bejegening. Zodat jouw cliënt zich gezien voelt, zijn omgeving als veiliger ervaart en je zo een positieve bijdrage kunt leveren aan zijn of haar welzijn. In deze sessie krijg je praktische handvatten vanuit de Haptonomie en Shantala.
Marca van den Broek - bewegingstherapeut & docent Shantala Speciale Zorg
|
1
.3 Kunst van het verleiden
Kunst van het verleiden
Apathisch, lusteloos en onzeker gedrag is heel herkenbaar voor mensen met dementie. Het is soms moeilijk contact te maken en hen weer te verleiden tot een activiteit. In deze sessie maak je kennis met de kunst van het verleiden en leer je hoe je cliënten op hun eigen niveau kunt activeren.
Annemarie Bolder, ergotherapeut & specialist Dementiezorg
|
2
.3 Kunst van het verleiden
Kunst van het verleiden
Apathisch, lusteloos en onzeker gedrag is heel herkenbaar voor mensen met dementie. Het is soms moeilijk contact te maken en hen weer te verleiden tot een activiteit. In deze sessie maak je kennis met de kunst van het verleiden en leer je hoe je cliënten op hun eigen niveau kunt activeren.
Annemarie Bolder, ergotherapeut & specialist Dementiezorg
|
3
.3 Kunst van het verleiden
Kunst van het verleiden
Apathisch, lusteloos en onzeker gedrag is heel herkenbaar voor mensen met dementie. Het is soms moeilijk contact te maken en hen weer te verleiden tot een activiteit. In deze sessie maak je kennis met de kunst van het verleiden en leer je hoe je cliënten op hun eigen niveau kunt activeren.
Annemarie Bolder, ergotherapeut & specialist Dementiezorg
|
1
.4 Kunst als middel voor contact
(vol)
Kunst als middel voor contact
Kunst en creativiteit kan cliënten een emotionele uitlaatklep, troost, verbondenheid en zingeving bieden. Uitgangspunt is dat mensen creatief en intuïtief bezig zijn en ervan genieten dat ze iets maken of ervaren. Na afloop zie je vaak dat mensen verrast en verwonderd zijn over wat er ontstaan is, en blij en dankbaar om echt gezien te worden en erbij te horen. In deze sessie is er aandacht voor hoe je zelf kunst en creativiteit kunt inzetten als middel voor contact.
Mariska Atmodimedjo - activiteitenbegeleider
|
2
.4 Kunst als middel voor contact
(vol)
Kunst als middel voor contact
Kunst en creativiteit kan cliënten een emotionele uitlaatklep, troost, verbondenheid en zingeving bieden. Uitgangspunt is dat mensen creatief en intuïtief bezig zijn en ervan genieten dat ze iets maken of ervaren. Na afloop zie je vaak dat mensen verrast en verwonderd zijn over wat er ontstaan is, en blij en dankbaar om echt gezien te worden en erbij te horen. In deze sessie is er aandacht voor hoe je zelf kunst en creativiteit kunt inzetten als middel voor contact.
Mariska Atmodimedjo - activiteitenbegeleider
|
3
.4 Kunst als middel voor contact
(vol)
Kunst als middel voor contact
Kunst en creativiteit kan cliënten een emotionele uitlaatklep, troost, verbondenheid en zingeving bieden. Uitgangspunt is dat mensen creatief en intuïtief bezig zijn en ervan genieten dat ze iets maken of ervaren. Na afloop zie je vaak dat mensen verrast en verwonderd zijn over wat er ontstaan is, en blij en dankbaar om echt gezien te worden en erbij te horen. In deze sessie is er aandacht voor hoe je zelf kunst en creativiteit kunt inzetten als middel voor contact.
Mariska Atmodimedjo - activiteitenbegeleider
|
1
.5 Bewegen en dansen op muziek
(vol)
Dans en de kunst van het bewegen
Dansen spreekt mensen aan op hun creativiteit en mogelijkheden in plaats van hun beperkingen! Naast dat dans mensen fysiek, mentaal en sociaal kan versterken, geeft het ook veel plezier. In deze sessie maak je kennis met de mogelijkheden van dans voor jouw cliënten.
Andrew Greenwood - Internationaal balletmeester & trainer
|
2
.5 Bewegen en dansen op muziek
(vol)
Dans en de kunst van het bewegen
Dansen spreekt mensen aan op hun creativiteit en mogelijkheden in plaats van hun beperkingen! Naast dat dans mensen fysiek, mentaal en sociaal kan versterken, geeft het ook veel plezier. In deze sessie maak je kennis met de mogelijkheden van dans voor jouw cliënten.
Andrew Greenwood - Internationaal balletmeester & trainer
|
3
.5 Bewegen en dansen op muziek
Dans en de kunst van het bewegen
Dansen spreekt mensen aan op hun creativiteit en mogelijkheden in plaats van hun beperkingen! Naast dat dans mensen fysiek, mentaal en sociaal kan versterken, geeft het ook veel plezier. In deze sessie maak je kennis met de mogelijkheden van dans voor jouw cliënten.
Andrew Greenwood - Internationaal balletmeester & trainer
|
1
.6 Muziek als waardevol instrument
(vol)
Muziek als waardevol instrument
Muziek ontwapent, verbindt, ontroert, troost, zet mensen in beweging en roept herinneringen op. Muziek is ook een krachtige instrument om echt contact te maken met de persoon met dementie. Maak kennis met de wondere wereld van de muziek! En ontdek hoe jij muziek kunt inzetten in je dagelijkse werk.
Patricia Kooijman - muziektherapeut
|
2
.6 Muziek als waardevol instrument
Muziek als waardevol instrument
Muziek ontwapent, verbindt, ontroert, troost, zet mensen in beweging en roept herinneringen op. Muziek is ook een krachtige instrument om echt contact te maken met de persoon met dementie. Maak kennis met de wondere wereld van de muziek! En ontdek hoe jij muziek kunt inzetten in je dagelijkse werk.
Patricia Kooijman - muziektherapeut
|
3
.6 Muziek als waardevol instrument
Muziek als waardevol instrument
Muziek ontwapent, verbindt, ontroert, troost, zet mensen in beweging en roept herinneringen op. Muziek is ook een krachtige instrument om echt contact te maken met de persoon met dementie. Maak kennis met de wondere wereld van de muziek! En ontdek hoe jij muziek kunt inzetten in je dagelijkse werk.
Patricia Kooijman - muziektherapeut
|
1
.7 Werken vanuit het levensverhaal
(vol)
Werken vanuit het levensverhaal
Verhalen van mensen over wat er voor hen toe doet, over hun voorkeuren en ervaringen kunnen handvatten bieden om echt contact te maken. Werken vanuit levensverhalen biedt een waardevolle ondersteuning bij meer persoonsgerichte zorg. Leer hoe je levensverhalen kunt achterhalen en deze ook daadwerkelijk kunt inzetten in je dagelijkse werk.
Marije Vermaas, geestelijk verzorger
|
2
.7 Werken vanuit het levensverhaal
Werken vanuit het levensverhaal
Verhalen van mensen over wat er voor hen toe doet, over hun voorkeuren en ervaringen kunnen handvatten bieden om echt contact te maken. Werken vanuit levensverhalen biedt een waardevolle ondersteuning bij meer persoonsgerichte zorg. Leer hoe je levensverhalen kunt achterhalen en deze ook daadwerkelijk kunt inzetten in je dagelijkse werk.
Marije Vermaas, geestelijk verzorger
|
3
.7 Werken vanuit het levensverhaal
Werken vanuit het levensverhaal
Verhalen van mensen over wat er voor hen toe doet, over hun voorkeuren en ervaringen kunnen handvatten bieden om echt contact te maken. Werken vanuit levensverhalen biedt een waardevolle ondersteuning bij meer persoonsgerichte zorg. Leer hoe je levensverhalen kunt achterhalen en deze ook daadwerkelijk kunt inzetten in je dagelijkse werk.
Marije Vermaas, geestelijk verzorger
|
1
.8 Samenwerken met familie en naasten
Samenwerken met familie en naasten
Het is vaak een uitdaging om de verbinding aan te gaan met familie en naasten. Sommige familieleden zie je nooit en andere hebben alleen contact met de verpleegkundige. Dat is jammer! Tijdens activiteiten, in welke vorm dan ook, komen bijzondere en persoonlijke momenten voorbij die juist fijn zijn om te kunnen delen. Familie en naasten kennen jouw cliënt ook als geen ander en juist daarom is samenwerking zo belangrijk om het welzijn van jouw cliënt te bevorderen. Driehoekskunde is een middel om te kijken naar deze samenwerking en te ontdekken wat jij hier zelf in kan betekenen! Ga jij de uitdaging aan?
Marjolein Wouters - Driehoeksconsulente
|
2
.8 Samenwerken met familie en naasten
Samenwerken met familie en naasten
Het is vaak een uitdaging om de verbinding aan te gaan met familie en naasten. Sommige familieleden zie je nooit en andere hebben alleen contact met de verpleegkundige. Dat is jammer! Tijdens activiteiten, in welke vorm dan ook, komen bijzondere en persoonlijke momenten voorbij die juist fijn zijn om te kunnen delen. Familie en naasten kennen jouw cliënt ook als geen ander en juist daarom is samenwerking zo belangrijk om het welzijn van jouw cliënt te bevorderen. Driehoekskunde is een middel om te kijken naar deze samenwerking en te ontdekken wat jij hier zelf in kan betekenen! Ga jij de uitdaging aan?
Marjolein Wouters - Driehoeksconsulente
|
3
.8 Samenwerken met familie en naasten
Samenwerken met familie en naasten
Het is vaak een uitdaging om de verbinding aan te gaan met familie en naasten. Sommige familieleden zie je nooit en andere hebben alleen contact met de verpleegkundige. Dat is jammer! Tijdens activiteiten, in welke vorm dan ook, komen bijzondere en persoonlijke momenten voorbij die juist fijn zijn om te kunnen delen. Familie en naasten kennen jouw cliënt ook als geen ander en juist daarom is samenwerking zo belangrijk om het welzijn van jouw cliënt te bevorderen. Driehoekskunde is een middel om te kijken naar deze samenwerking en te ontdekken wat jij hier zelf in kan betekenen! Ga jij de uitdaging aan?
Marjolein Wouters - Driehoeksconsulente
|
1
.9 Activiteitenbegeleider als coach
Activiteitenbegeleider als coach
Jij hebt als activiteitenbegeleider veel kennis en ervaring als het gaat om het welzijn van de bewoner. Hoe waardevol zou het zijn als je deze kennis meer zou kunnen delen met je collega’s. In deze sessie krijg je tips hoe je jouw collega’s kunt ondersteunen en motiveren om samen meer aandacht te schenken aan de geluksmomenten van de bewoners in de dagelijkse zorg.
Francien van de Ven - schrijver, trainer & referentiepersoon Dementie
|
2
.9 Activiteitenbegeleider als coach
(vol)
Activiteitenbegeleider als coach
Jij hebt als activiteitenbegeleider veel kennis en ervaring als het gaat om het welzijn van de bewoner. Hoe waardevol zou het zijn als je deze kennis meer zou kunnen delen met je collega’s. In deze sessie krijg je tips hoe je jouw collega’s kunt ondersteunen en motiveren om samen meer aandacht te schenken aan de geluksmomenten van de bewoners in de dagelijkse zorg.
Francien van de Ven - schrijver, trainer & referentiepersoon Dementie
|
3
.9 Activiteitenbegeleider als coach
(vol)
Activiteitenbegeleider als coach
Jij hebt als activiteitenbegeleider veel kennis en ervaring als het gaat om het welzijn van de bewoner. Hoe waardevol zou het zijn als je deze kennis meer zou kunnen delen met je collega’s. In deze sessie krijg je tips hoe je jouw collega’s kunt ondersteunen en motiveren om samen meer aandacht te schenken aan de geluksmomenten van de bewoners in de dagelijkse zorg.
Francien van de Ven - schrijver, trainer & referentiepersoon Dementie
|
1
.10 Hoe maak IK het verschil?
(vol)
Hoe maak IK het verschil?
Je wilt vorm geven aan persoonsgerichte zorg en hebt volop ideeën. Toch lukt het niet echt om je ideeën om te zetten in praktijk en het ook vol te houden! Herken je dit? Tijdens deze sessie ga je op zoek naar de mogelijke belemmeringen en krijg je handvatten hoe jij het verschil kunt maken.
Sabine Baltussen - coach persoonlijke ontwikkeling & trainer /
Bartho Martens - trainer & coach stressmanagement
|
2
.10 Hoe maak IK het verschil?
(vol)
Hoe maak IK het verschil?
Je wilt vorm geven aan persoonsgerichte zorg en hebt volop ideeën. Toch lukt het niet echt om je ideeën om te zetten in praktijk en het ook vol te houden! Herken je dit? Tijdens deze sessie ga je op zoek naar de mogelijke belemmeringen en krijg je handvatten hoe jij het verschil kunt maken.
Sabine Baltussen - coach persoonlijke ontwikkeling & trainer
|
3
.10 Hoe maak IK het verschil?
Hoe maak IK het verschil?
Je wilt vorm geven aan persoonsgerichte zorg en hebt volop ideeën. Toch lukt het niet echt om je ideeën om te zetten in praktijk en het ook vol te houden! Herken je dit? Tijdens deze sessie ga je op zoek naar de mogelijke belemmeringen en krijg je handvatten hoe jij het verschil kunt maken.
Sabine Baltussen - coach persoonlijke ontwikkeling & trainer
|
1
.11 Anders kijken naar complex gedrag
Anders kijken naar complex gedrag
Mensen met dementie kunnen niet altijd hun verdriet, angsten, woede of wensen verwoorden zoals wij dat zouden doen. Dit resulteert vaak in zogenoemd ‘negatief aandacht’ vragen. Gedrag dat zorgmedewerkers vaak als complex en storend gedrag ervaren. In deze sessie ga je, aan de hand van praktijkvoorbeelden, aan de slag met mogelijke signalen achter dit gedrag en jouw, wellicht onbewuste, rol daarin.
Geert Bettinger, trainer/coach & auteur 'Door stil te staan kom je verder'
|
2
.11 Anders kijken naar complex gedrag
Anders kijken naar complex gedrag
Mensen met dementie kunnen niet altijd hun verdriet, angsten, woede of wensen verwoorden zoals wij dat zouden doen. Dit resulteert vaak in zogenoemd ‘negatief aandacht’ vragen. Gedrag dat zorgmedewerkers vaak als complex en storend gedrag ervaren. In deze sessie ga je, aan de hand van praktijkvoorbeelden, aan de slag met mogelijke signalen achter dit gedrag en jouw, wellicht onbewuste, rol daarin.
Geert Bettinger, trainer/coach & auteur 'Door stil te staan kom je verder'
|
3
.11 Anders kijken naar complex gedrag
(vol)
Anders kijken naar complex gedrag
Mensen met dementie kunnen niet altijd hun verdriet, angsten, woede of wensen verwoorden zoals wij dat zouden doen. Dit resulteert vaak in zogenoemd ‘negatief aandacht’ vragen. Gedrag dat zorgmedewerkers vaak als complex en storend gedrag ervaren. In deze sessie ga je, aan de hand van praktijkvoorbeelden, aan de slag met mogelijke signalen achter dit gedrag en jouw, wellicht onbewuste, rol daarin.
Geert Bettinger, trainer/coach & auteur 'Door stil te staan kom je verder'
|
1
.12 Omgaan met angst en onrust
Omgaan met angst en onrust
Onrust en angs komen veel voor bij mensen met dementie. Dit kan zich uiten in verwardheid, loopdrang, in zichzelf praten en herhalen van handelingen. Wat is de aanleiding tot deze angst en onrust en hoe kun jij ermee omgaan? Je gaat aan de slag met casuïstiek.
Saskia Danen - verpleegkundige & specialist Dementiezorg
|
2
.12 Omgaan met angst en onrust
Omgaan met angst en onrust
Onrust en angs komen veel voor bij mensen met dementie. Dit kan zich uiten in verwardheid, loopdrang, in zichzelf praten en herhalen van handelingen. Wat is de aanleiding tot deze angst en onrust en hoe kun jij ermee omgaan? Je gaat aan de slag met casuïstiek.
Saskia Danen - verpleegkundige & specialist Dementiezorg
|
3
.12 Omgaan met angst en onrust
Omgaan met angst en onrust
Onrust en angs komen veel voor bij mensen met dementie. Dit kan zich uiten in verwardheid, loopdrang, in zichzelf praten en herhalen van handelingen. Wat is de aanleiding tot deze angst en onrust en hoe kun jij ermee omgaan? Je gaat aan de slag met casuïstiek.
Saskia Danen - verpleegkundige & specialist Dementiezorg
|
1
.13 De invloed van omgevingsprikkels
De invloed van omgevingsprikkels
Ben jij je bewust van alle prikkels die aanwezig zijn in de directe leefomgeving van je cliënt? Zoals geluid, licht, de inrichting, maar ook de prikkels die je zelf veroorzaakt? Leer hoe je door het toevoegen of juist vermijden van prikkels het comfort voor je cliënt kan verhogen en onrust kunt voorkomen!
Yvonne Verstappen - logopedist en specialist Sensorische Informatieverwerking
|
2
.13 De invloed van omgevingsprikkels
De invloed van omgevingsprikkels
Ben jij je bewust van alle prikkels die aanwezig zijn in de directe leefomgeving van je cliënt? Zoals geluid, licht, de inrichting, maar ook de prikkels die je zelf veroorzaakt? Leer hoe je door het toevoegen of juist vermijden van prikkels het comfort voor je cliënt kan verhogen en onrust kunt voorkomen!
Yvonne Verstappen - logopedist en specialist Sensorische Informatieverwerking
|
3
.13 De invloed van omgevingsprikkels
De invloed van omgevingsprikkels
Ben jij je bewust van alle prikkels die aanwezig zijn in de directe leefomgeving van je cliënt? Zoals geluid, licht, de inrichting, maar ook de prikkels die je zelf veroorzaakt? Leer hoe je door het toevoegen of juist vermijden van prikkels het comfort voor je cliënt kan verhogen en onrust kunt voorkomen!
Yvonne Verstappen - logopedist en specialist Sensorische Informatieverwerking
|