1
.1 Alles is bewegen
Alles is bewegen
Bewegen en activeren kan je gedurende de hele dag doen. Het is daarbij niet alleen belangrijk de cliënten te motiveren, maar vooral om veel plezier met elkaar te maken. In deze sessie is aandacht voor hoe je dit vorm kunt vormgeven en welke hulpmiddelen je daarbij kunt inzetten.
Azmi Alubeid - bewegingsagoog
|
2
.1 Alles is bewegen
Alles is bewegen
Bewegen en activeren kan je gedurende de hele dag doen. Het is daarbij niet alleen belangrijk de cliënten te motiveren, maar vooral om veel plezier met elkaar te maken. In deze sessie is aandacht voor hoe je dit vorm kunt vormgeven en welke hulpmiddelen je daarbij kunt inzetten.
Azmi Alubeid - bewegingsagoog
|
3
.1 Alles is bewegen
Alles is bewegen
Bewegen en activeren kan je gedurende de hele dag doen. Het is daarbij niet alleen belangrijk de cliënten te motiveren, maar vooral om veel plezier met elkaar te maken. In deze sessie is aandacht voor hoe je dit vorm kunt vormgeven en welke hulpmiddelen je daarbij kunt inzetten.
Azmi Alubeid - bewegingsagoog
|
1
.2 Bejegening en contact door aanraking
Bejegening en contact door aanraking
Bij meer kwetsbare cliënten ben je vaak aangewezen op non-verbale benaderingswijzen en een rustige en respectvolle bejegening. Door aanraking kan je mooie contactmomenten creëren en de stemming op een positieve manier beïnvloeden. Je krijgt praktische handvatten vanuit de Haptonomie en Shantala.
Marca van den Broek - bewegingsagoog & docent Shantala Speciale Zorg
|
2
.2 Bejegening en contact door aanraking
Bejegening en contact door aanraking
Bij meer kwetsbare cliënten ben je vaak aangewezen op non-verbale benaderingswijzen en een rustige en respectvolle bejegening. Door aanraking kan je mooie contactmomenten creëren en de stemming op een positieve manier beïnvloeden. Je krijgt praktische handvatten vanuit de Haptonomie en Shantala.
Marca van den Broek - bewegingsagoog & docent Shantala Speciale Zorg
|
3
.2 Bejegening en contact door aanraking
Bejegening en contact door aanraking
Bij meer kwetsbare cliënten ben je vaak aangewezen op non-verbale benaderingswijzen en een rustige en respectvolle bejegening. Door aanraking kan je mooie contactmomenten creëren en de stemming op een positieve manier beïnvloeden. Je krijgt praktische handvatten vanuit de Haptonomie en Shantala.
Marca van den Broek - bewegingsagoog & docent Shantala Speciale Zorg
|
1
.3 Je (zang)stem als hulpmiddel
Je (zang)stem als hulpmiddel
Kwetsbare mensen zijn gevoelig voor de klankkleur van je stem en de manier waarop je praat. Ontdek hoe anderen jouw stem ervaren en hoe je jouw (zang)stem kunt inzetten als hulpmiddel in het contact maken met jouw cliënten.
Pieternel van Amelsvoort - musicus & zangpedagoog
|
2
.3 Je (zang)stem als hulpmiddel
Je (zang)stem als hulpmiddel
Kwetsbare mensen zijn gevoelig voor de klankkleur van je stem en de manier waarop je praat. Ontdek hoe anderen jouw stem ervaren en hoe je jouw (zang)stem kunt inzetten als hulpmiddel in het contact maken met jouw cliënten.
Pieternel van Amelsvoort - musicus & zangpedagoog
|
3
.3 Je (zang)stem als hulpmiddel
Je (zang)stem als hulpmiddel
Kwetsbare mensen zijn gevoelig voor de klankkleur van je stem en de manier waarop je praat. Ontdek hoe anderen jouw stem ervaren en hoe je jouw (zang)stem kunt inzetten als hulpmiddel in het contact maken met jouw cliënten.
Pieternel van Amelsvoort - musicus & zangpedagoog
|
1
.4 Spelen met persoonlijke ruimte
Spelen met persoonlijke ruimte
In de zorg werk je continue in de persoonlijke en soms zelfs intieme ruimte van je cliënt. Dit kan leiden tot onbegrepen en afwerend gedrag. Ervaar jouw persoonlijke ruimte en oefen met werken in het territorium van jouw cliënten.
Bartho Martens - trainer Dreigend en Destructief Gedrag
|
2
.4 Spelen met persoonlijke ruimte
Spelen met persoonlijke ruimte
In de zorg werk je continue in de persoonlijke en soms zelfs intieme ruimte van je cliënt. Dit kan leiden tot onbegrepen en afwerend gedrag. Ervaar jouw persoonlijke ruimte en oefen met werken in het territorium van jouw cliënten.
Bartho Martens - trainer Dreigend en Destructief Gedrag
|
3
.4 Spelen met persoonlijke ruimte
Spelen met persoonlijke ruimte
In de zorg werk je continue in de persoonlijke en soms zelfs intieme ruimte van je cliënt. Dit kan leiden tot onbegrepen en afwerend gedrag. Ervaar jouw persoonlijke ruimte en oefen met werken in het territorium van jouw cliënten.
Bartho Martens - trainer Dreigend en Destructief Gedrag
|
1
.5 Kunst van het verleiden
Kunst van het verleiden
Apathisch, lusteloos en onzeker gedrag is heel herkenbaar voor mensen met dementie. Het is soms moeilijk contact te maken en hen weer te verleiden tot een activiteit. In deze sessie maak je kennis met de kunst van het verleiden en leer je hoe je cliënten op hun eigen niveau kunt activeren.
Annemarie Bolder, ergotherapeut & specialist Dementiezorg
|
2
.5 Kunst van het verleiden
Kunst van het verleiden
Apathisch, lusteloos en onzeker gedrag is heel herkenbaar voor mensen met dementie. Het is soms moeilijk contact te maken en hen weer te verleiden tot een activiteit. In deze sessie maak je kennis met de kunst van het verleiden en leer je hoe je cliënten op hun eigen niveau kunt activeren.
Annemarie Bolder, ergotherapeut & specialist Dementiezorg
|
3
.5 Kunst van het verleiden
Kunst van het verleiden
Apathisch, lusteloos en onzeker gedrag is heel herkenbaar voor mensen met dementie. Het is soms moeilijk contact te maken en hen weer te verleiden tot een activiteit. In deze sessie maak je kennis met de kunst van het verleiden en leer je hoe je cliënten op hun eigen niveau kunt activeren.
Annemarie Bolder, ergotherapeut & specialist Dementiezorg
|
1
.6 Creatief met kunst
Creatief met kunst
Kunst en creativiteit kan cliënten een uitlaatklep, troost, verbondenheid en zingeving bieden. Uitgangspunt is dat mensen creatief en intuïtief bezig zijn en ervan genieten dat ze iets maken. Na afloop zie je hen vaak versteld staan van hun eigen kunnen en trots zijn. Je gaat in deze sessie praktisch aan de slag met hoe je kunst en creativiteit als een waardevolle activiteit kunt inzetten.
Mariska Atmodimedjo - activiteitenbegeleider & Joke Bos - psychomotorisch therapeut & coördinator Ontmoetingscentrum
|
2
.6 Creatief met kunst
Creatief met kunst
Kunst en creativiteit kan cliënten een uitlaatklep, troost, verbondenheid en zingeving bieden. Uitgangspunt is dat mensen creatief en intuïtief bezig zijn en ervan genieten dat ze iets maken. Na afloop zie je hen vaak versteld staan van hun eigen kunnen en trots zijn. Je gaat in deze sessie praktisch aan de slag met hoe je kunst en creativiteit als een waardevolle activiteit kunt inzetten.
Mariska Atmodimedjo - activiteitenbegeleider & Joke Bos - psychomotorisch therapeut & coördinator Ontmoetingscentrum
|
3
.6 Creatief met kunst
Creatief met kunst
Kunst en creativiteit kan cliënten een uitlaatklep, troost, verbondenheid en zingeving bieden. Uitgangspunt is dat mensen creatief en intuïtief bezig zijn en ervan genieten dat ze iets maken. Na afloop zie je hen vaak versteld staan van hun eigen kunnen en trots zijn. Je gaat in deze sessie praktisch aan de slag met hoe je kunst en creativiteit als een waardevolle activiteit kunt inzetten.
Mariska Atmodimedjo - activiteitenbegeleider & Joke Bos - psychomotorisch therapeut & coördinator Ontmoetingscentrum
|
1
.7 Bewegen en dansen op muziek
Bewegen en dansen op muziek
Bewegen is gezond en goed, zeker voor kwetsbare ouderen. Het is gezellig om samen op muziek te bewegen, de muziek schept een fijne sfeer. Bewegen op muziek kan op elke leeftijd, de bewegingen zijn aangepast op de mogelijkheden van de cliënt. Zowel zittend als staand kunnen zij dansbewegingen maken. Ervaar het zelf!
Liesbeth van Eijden, activiteitenbegeleidster & beweegdocente
|
2
.7 Bewegen en dansen op muziek
Bewegen en dansen op muziek
Bewegen is gezond en goed, zeker voor kwetsbare ouderen. Het is gezellig om samen op muziek te bewegen, de muziek schept een fijne sfeer. Bewegen op muziek kan op elke leeftijd, de bewegingen zijn aangepast op de mogelijkheden van de cliënt. Zowel zittend als staand kunnen zij dansbewegingen maken. Ervaar het zelf!
Liesbeth van Eijden, activiteitenbegeleidster & beweegdocente
|
3
.7 Bewegen en dansen op muziek
Bewegen en dansen op muziek
Bewegen is gezond en goed, zeker voor kwetsbare ouderen. Het is gezellig om samen op muziek te bewegen, de muziek schept een fijne sfeer. Bewegen op muziek kan op elke leeftijd, de bewegingen zijn aangepast op de mogelijkheden van de cliënt. Zowel zittend als staand kunnen zij dansbewegingen maken. Ervaar het zelf!
Liesbeth van Eijden, activiteitenbegeleidster & beweegdocente
|
1
.8 Muziek als waardevol instrument
Muziek als waardevol instrument
Muziek ontwapent, verbindt, ontroert, troost, zet mensen in beweging en roept herinneringen op. Muziek is ook een krachtige ‘instrument’ om echt contact te maken met de persoon met dementie. Maak kennis met de wondere wereld van de muziek!
Manon Bruinsma - muziektherapeut
|
2
.8 Muziek als waardevol instrument
Muziek als waardevol instrument
Muziek ontwapent, verbindt, ontroert, troost, zet mensen in beweging en roept herinneringen op. Muziek is ook een krachtige ‘instrument’ om echt contact te maken met de persoon met dementie. Maak kennis met de wondere wereld van de muziek!
Manon Bruinsma - muziektherapeut
|
3
.8 Muziek als waardevol instrument
Muziek als waardevol instrument
Muziek ontwapent, verbindt, ontroert, troost, zet mensen in beweging en roept herinneringen op. Muziek is ook een krachtige ‘instrument’ om echt contact te maken met de persoon met dementie. Maak kennis met de wondere wereld van de muziek!
Manon Bruinsma - muziektherapeut
|
1
.9 Werken vanuit het levensverhaal
Werken vanuit het levensverhaal
Verhalen van mensen over wat er voor hen toe doet, over hun voorkeuren en ervaringen kunnen handvatten bieden om echt contact maken. Werken vanuit levensverhalen biedt een waardevolle ondersteuning bij meer persoongerichte zorg. Leer hoe je levensverhalen kunt achterhalen en deze ook daadwerkelijk kunt inzetten in je dagelijkse werk.
Marije Vermaas, geestelijk verzorger
|
2
.9 Werken vanuit het levensverhaal
Werken vanuit het levensverhaal
Verhalen van mensen over wat er voor hen toe doet, over hun voorkeuren en ervaringen kunnen handvatten bieden om echt contact maken. Werken vanuit levensverhalen biedt een waardevolle ondersteuning bij meer persoongerichte zorg. Leer hoe je levensverhalen kunt achterhalen en deze ook daadwerkelijk kunt inzetten in je dagelijkse werk.
Marije Vermaas, geestelijk verzorger
|
3
.9 Werken vanuit het levensverhaal
Werken vanuit het levensverhaal
Verhalen van mensen over wat er voor hen toe doet, over hun voorkeuren en ervaringen kunnen handvatten bieden om echt contact maken. Werken vanuit levensverhalen biedt een waardevolle ondersteuning bij meer persoongerichte zorg. Leer hoe je levensverhalen kunt achterhalen en deze ook daadwerkelijk kunt inzetten in je dagelijkse werk.
Marije Vermaas, geestelijk verzorger
|
1
.10 Betrekken van de familie
Betrekken van de familie
Familie vindt het niet altijd makkelijk om op bezoek te komen en weet niet altijd wat dan te doen in contact met hun naaste. Het is mooi als het bezoek een waardevol moment oplevert voor zowel de cliënt als familie.
Veel organisaties willen de familie hierin graag ondersteunen en hen betrekken bij activiteiten. Dit lukt vaak maar gedeeltelijk. Hoe staan familieleden hier eigenlijk in? Wat hebben zij nodig en vinden zij prettig? Welke mogelijkheden zie jij binnen jouw werk en omgeving? En hoe kan je daar praktisch mee aan de slag?
Josine Engels, welzijnscoach & projectmedewerker Namaste familieprogramma
|
2
.10 Betrekken van de familie
Betrekken van de familie
Familie vindt het niet altijd makkelijk om op bezoek te komen en weet niet altijd wat dan te doen in contact met hun naaste. Het is mooi als het bezoek een waardevol moment oplevert voor zowel de cliënt als familie.
Veel organisaties willen de familie hierin graag ondersteunen en hen betrekken bij activiteiten. Dit lukt vaak maar gedeeltelijk. Hoe staan familieleden hier eigenlijk in? Wat hebben zij nodig en vinden zij prettig? Welke mogelijkheden zie jij binnen jouw werk en omgeving? En hoe kan je daar praktisch mee aan de slag?
Josine Engels, welzijnscoach & projectmedewerker Namaste familieprogramma
|
3
.10 Betrekken van de familie
Betrekken van de familie
Familie vindt het niet altijd makkelijk om op bezoek te komen en weet niet altijd wat dan te doen in contact met hun naaste. Het is mooi als het bezoek een waardevol moment oplevert voor zowel de cliënt als familie.
Veel organisaties willen de familie hierin graag ondersteunen en hen betrekken bij activiteiten. Dit lukt vaak maar gedeeltelijk. Hoe staan familieleden hier eigenlijk in? Wat hebben zij nodig en vinden zij prettig? Welke mogelijkheden zie jij binnen jouw werk en omgeving? En hoe kan je daar praktisch mee aan de slag?
Josine Engels, welzijnscoach & projectmedewerker Namaste familieprogramma
|
1
.11 Activiteitenbegeleider als coach
Activiteitenbegeleider als coach
Jij hebt als activiteitenbegeleider veel kennis en ervaring als het gaat om het welzijn van de cliënt. Hoe waardevol zou het zijn als je deze kennis meer zou kunnen delen met je collega's. In deze sessie krijg je tips hoe je jouw collega's kunt ondersteunen en motiveren om meer aandacht te schenken aan het welzijn de cliënten in de dagelijkse zorg.
Irma van der Vegt - gedragsdeskundige, (team)coach & trainer
|
2
.11 Activiteitenbegeleider als coach
Activiteitenbegeleider als coach
Jij hebt als activiteitenbegeleider veel kennis en ervaring als het gaat om het welzijn van de cliënt. Hoe waardevol zou het zijn als je deze kennis meer zou kunnen delen met je collega's. In deze sessie krijg je tips hoe je jouw collega's kunt ondersteunen en motiveren om meer aandacht te schenken aan het welzijn de cliënten in de dagelijkse zorg.
Irma van der Vegt - gedragsdeskundige, (team)coach & trainer
|
3
.11 Activiteitenbegeleider als coach
Activiteitenbegeleider als coach
Jij hebt als activiteitenbegeleider veel kennis en ervaring als het gaat om het welzijn van de cliënt. Hoe waardevol zou het zijn als je deze kennis meer zou kunnen delen met je collega's. In deze sessie krijg je tips hoe je jouw collega's kunt ondersteunen en motiveren om meer aandacht te schenken aan het welzijn de cliënten in de dagelijkse zorg.
Irma van der Vegt - gedragsdeskundige, (team)coach & trainer
|
1
.12 Hoe maak IK het verschil?
Hoe maak IK het verschil?
Je wilt vorm geven aan persoonsgerichte zorg en hebt volop ideeën. Toch lukt het niet echt om je ideeën om te zetten in praktijk en het ook vol te houden! Herken je dit? Tijdens deze sessie ga je op zoek naar de mogelijke belemmeringen en krijg je handvatten hoe jij het verschil kunt maken.
Sabine Baltussen - coach persoonlijke ontwikkeling & trainer
|
2
.12 Hoe maak IK het verschil?
Hoe maak IK het verschil?
Je wilt vorm geven aan persoonsgerichte zorg en hebt volop ideeën. Toch lukt het niet echt om je ideeën om te zetten in praktijk en het ook vol te houden! Herken je dit? Tijdens deze sessie ga je op zoek naar de mogelijke belemmeringen en krijg je handvatten hoe jij het verschil kunt maken.
Sabine Baltussen - coach persoonlijke ontwikkeling & trainer
|
3
.12 Hoe maak IK het verschil?
Hoe maak IK het verschil?
Je wilt vorm geven aan persoonsgerichte zorg en hebt volop ideeën. Toch lukt het niet echt om je ideeën om te zetten in praktijk en het ook vol te houden! Herken je dit? Tijdens deze sessie ga je op zoek naar de mogelijke belemmeringen en krijg je handvatten hoe jij het verschil kunt maken.
Sabine Baltussen - coach persoonlijke ontwikkeling & trainer
|
1
.13 Anders kijken naar complex gedrag
Mensen met dementie kunnen niet altijd hun verdriet, angsten, woede of wensen verwoorden zoals wij dat zouden doen. Dit resulteert vaak in zogenoemd ‘negatief aandacht’ vragen. Gedrag dat zorgmedewerkers vaak als complex en storend gedrag ervaren. In deze sessie ga je, aan de hand van praktijkvoorbeelden, aan de slag met mogelijke signalen achter dit gedrag en jouw, wellicht onbewuste, rol daarin.
Geert Bettinger, trainer/coach & auteur 'Door stil te staan kom je verder'
|
2
.13 Anders kijken naar complex gedrag
Mensen met dementie kunnen niet altijd hun verdriet, angsten, woede of wensen verwoorden zoals wij dat zouden doen. Dit resulteert vaak in zogenoemd ‘negatief aandacht’ vragen. Gedrag dat zorgmedewerkers vaak als complex en storend gedrag ervaren. In deze sessie ga je, aan de hand van praktijkvoorbeelden, aan de slag met mogelijke signalen achter dit gedrag en jouw, wellicht onbewuste, rol daarin.
Geert Bettinger, trainer/coach & auteur 'Door stil te staan kom je verder'
|
3
.13 Anders kijken naar complex gedrag
Mensen met dementie kunnen niet altijd hun verdriet, angsten, woede of wensen verwoorden zoals wij dat zouden doen. Dit resulteert vaak in zogenoemd ‘negatief aandacht’ vragen. Gedrag dat zorgmedewerkers vaak als complex en storend gedrag ervaren. In deze sessie ga je, aan de hand van praktijkvoorbeelden, aan de slag met mogelijke signalen achter dit gedrag en jouw, wellicht onbewuste, rol daarin.
Geert Bettinger, trainer/coach & auteur 'Door stil te staan kom je verder'
|
1
.14 Omgaan met angst en onrust
Omgaan met angst en onrust
Onrust en angs komen veel voor bij mensen met dementie. Dit kan zich uiten in verwardheid, loopdrang, in zichzelf praten en herhalen van handelingen. Wat is de aanleiding tot deze angst en onrust en hoe kun jij ermee omgaan? Je gaat aan de slag met casuïstiek.
Saskia Danen - verpleegkundige & specialist Dementiezorg
|
2
.14 Omgaan met angst en onrust
Omgaan met angst en onrust
Onrust en angs komen veel voor bij mensen met dementie. Dit kan zich uiten in verwardheid, loopdrang, in zichzelf praten en herhalen van handelingen. Wat is de aanleiding tot deze angst en onrust en hoe kun jij ermee omgaan? Je gaat aan de slag met casuïstiek.
Saskia Danen - verpleegkundige & specialist Dementiezorg
|
3
.14 Omgaan met angst en onrust
Omgaan met angst en onrust
Onrust en angs komen veel voor bij mensen met dementie. Dit kan zich uiten in verwardheid, loopdrang, in zichzelf praten en herhalen van handelingen. Wat is de aanleiding tot deze angst en onrust en hoe kun jij ermee omgaan? Je gaat aan de slag met casuïstiek.
Saskia Danen - verpleegkundige & specialist Dementiezorg
|
1
.15 De invloed van omgevingsprikkels
De invloed van omgevingsprikkels
Ben jij je bewust van alle prikkels die aanwezig zijn in de directe leefomgeving van je cliënt? Zoals geluid, licht, de inrichting, maar ook de prikkels die je zelf veroorzaakt? Leer hoe je door het toevoegen of juist vermijden van prikkels het comfort voor je cliënt kan verhogen en onrust kunt voorkomen!
Robert de Hoog, specialist Sensorische informatieverwerking & prikkelcoach
|
2
.15 De invloed van omgevingsprikkels
De invloed van omgevingsprikkels
Ben jij je bewust van alle prikkels die aanwezig zijn in de directe leefomgeving van je cliënt? Zoals geluid, licht, de inrichting, maar ook de prikkels die je zelf veroorzaakt? Leer hoe je door het toevoegen of juist vermijden van prikkels het comfort voor je cliënt kan verhogen en onrust kunt voorkomen!
Robert de Hoog, specialist Sensorische informatieverwerking & prikkelcoach
|
3
.15 De invloed van omgevingsprikkels
De invloed van omgevingsprikkels
Ben jij je bewust van alle prikkels die aanwezig zijn in de directe leefomgeving van je cliënt? Zoals geluid, licht, de inrichting, maar ook de prikkels die je zelf veroorzaakt? Leer hoe je door het toevoegen of juist vermijden van prikkels het comfort voor je cliënt kan verhogen en onrust kunt voorkomen!
Robert de Hoog, specialist Sensorische informatieverwerking & prikkelcoach
|