Muziek en geur dagen uit tot bewegen

16 mei 2018 Muziek en geur dagen uit tot bewegen

"Kom met een goed idee om kwetsbare groepen
duurzaam aan het sporten of bewegen te krijgen."

Die uitdaging had demissionair minister Edith Schippers (Sport) voor creatieve ondernemers. Met beide handen heeft Nijha die uitdaging aangegrepen. En met succes! Want zij hebben de opdracht gekregen om haar productinnovaties verder uit te werken.

Binnen een half jaar heeft Nijha 4 Human Powered producten ontwikkeld samen met Playnetic. Op 16 april was het zover; de eindpresentatie van het zo genoemde SBIR project. De vier winnende partijen van de SBIR ‘Bewegen voor kwetsbare doelgroepen’ presenteerden de resultaten aan vertegenwoordigers van de ministeries van VWS, Economische zaken en belangstellenden. Een mooie afsluiting van een intensief ontwikkeltraject. Zie hieronder welke producten Nijha heeft ontwikkeld en op welke manier ouderen beloond worden voor het bewegen.

Nummer 1 is een Jukebox waaraan gedraaid moet worden. Als er genoeg energie is opgewekt kan gekozen worden uit 6 verschillende muzieknummers. Deze kunnen afgestemd worden op de gebruikersgroep; van Johnny Jordaan tot Frank Sinatra. 

Nummer 2 is een Draaiorgel waar net als bij de Jukebox aan gedraaid moet worden om muziek te beluisteren. Het lied wordt op de juiste snelheid afgespeeld, als er hard genoeg wordt gedraaid.

Nummer 3 is de Kop van jut een toestel met een wedstrijdelement. Twee spelers (beide een eigen kleur) gaan tegelijkertijd zo hard mogelijk draaien aan de wielen. De lichtjes geven aan welke speler uiteindelijk heeft gewonnen en wordt beloond met muziek.

Nummer 4 tot slot, is de Koffiemolen. Door aan de molen te draaien wordt je niet beloond met muziek maar met de geur van vers gezette koffie.

Enthousiaste reacties

Voorafgaand aan de presentatie kregen genodigden de kans om kennis te maken met alle ontwikkelde diensten en producten. En dat leverde bij de human powered producten mooie reacties op. En dat niet alleen, de producten werden volop getest. Het duurde dan ook maar even of de ruimte vulde zich met geluid opgewekt door het draaiorgel en de jukebox.

Dubbele beweegwinst slaat aan

Vanuit diverse zorgorganisaties werd erg positief gereageerd op de dubbelde beweegwinst; na het opwekken van de energie krijgt de deelnemer een beloning in de vorm van een geur, licht of geluid. En dat leidt weer tot extra beweging - om het liedje helemaal te horen moet de beweging voortgezet worden. De aanwezige ouderen lieten zien dat dat principe prima werkt.

Ook niet bewegers bewegen

De beweegwinst zit niet alleen bij degenen die de energie opwekken. Wat tijdens de tests naar voren kwam bleek ook nu weer; zodra een liedje begint zie je omstanders ook in beweging komen; van voorzichtig meetikken van de voeten op de maat van de muziek tot dansen en klappen. En dan hebben we het nog niet eens over de glimlachende gezichten en de verhalen achteraf over de herinneringen die een liedje uit de jaren ’50 oproept.

Nu gaat het echt beginnen

Het SBIR project is afgerond, maar daarmee niet het project van Nijha. De opmerkingen uit de test gaan zij verwerken zodat de huidige prototypes nog verder geoptimaliseerd kunnen worden. Op 24 september 2018 staan alle producten op de Congresparade Bewegen en activeren in de dagelijkse zorg. Daarmee worden de producten aan een groot publiek getoond. En als je af mag gaan op de reacties bij de eindpresentatie, dan gaat het dan echt beginnen.

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom de Human Powered producten? Stuur dan een mail naar expertisecentrum@nijha.nl.

sa_banner_24_9.png